sunnuntaina, huhtikuuta 03, 2016

Vaihteeksi jotain muuta

Ei täällä ihan koko aikaa briochea neulota, vaikka siltä on ehkä saattanut tuntua. Tosin ensi viikolla pitäisi postipojan matkassa tulla kauan kaivatut mohairit, joten silloin saattaa taas brioche-helvetti päästä roihuamaan. Sitä odotellessa voidaan jutella tekniikasta nimeltä mosaicknitting. 

Joka on kyllä niin tyhmä termi tälle tekniikalle ettei tosikaan. Termistä tulee minulle mieleen neulominen paloina: pienet mosaiikkipalat. Palojen kanssa tekniikalla ei tosin ole mitään tekemistä. Mosaicknitting-tekniikalla tehdän kirjoneuletta niin että kierroksella on vain yksi lanka käytössä. Kuviot syntyvät neulomalla ja nostelemalla silmukoita. Esimerkiksi vuosia sitten neulomani Unikkopelto on tehty tällä tekniikalla. 

Tässä kuviota syntyy neulomalla kaksi kierrosta oikein valkoisella ja kaksi kierrosta oikein ruskealla. Kierroksilla nostetaan ja neulotaan silmukoita kaavion mukaan. Kun kuvioon saa muutaman sentin aikaiseksi niin kaaviota ei oikeastaan tarvitse enää katsoa: kuvio on hyvin geometrinen ja etenee loogisesti. Tosin se, että lukee lehteä samalla kun neuloo voi aiheuttaa kuvioon omia variaatioita. 

Kuviosta tulee mieleen kudotut kankaat: pellavapyyhkeet ja käytävämatot. 

Tähän kuvioon löysin mallin Ravelrystä. Siellä siitä oli tehty kaulahuivi. Koska suorakaiteen muotoiset kaulahuivit eivät ole minun juttuni, jäin pohtimaan, että missä voisin kuviota käyttää. Ensimmäisenä tietysti tuli mieleen, että jostain ihanan pehmoisesta ja pörröisestä langasta vaikka mohairilla kyllästetystä torkkupeitto. Värit valkoinen ja tumma keltainen. Tai harmaa ja tumman keltainen tai tumman harmaa ja valkoinen, tai, tai.. ja tietty eri kokoisia ja myös muista materiaaleista.

Pistin sitten järjen päähäni ja aloitin tyynyn. Koska ne mohairit tulevat ensi viikolla ja niitten alle jää kaikki. Kaikki.

13 kommenttia:

  1. Olen muutama vuosi sitten kirjoittanut tästä tekniikasta ja myös kironnut tuon nimen typeräksi (ja viitanut myös sinut Unikkoihin!): http://inspiraato.blogspot.fi/2013/01/kirjoneule-nostetuilla-silmukoilla-eli.html
    Ja puikkomaisterikin on mosaiikkinimen kironnut, mutta bongannut eräästä neuleohjeesta sille nimen jättösilmukkaneule.http://puikkomaisteri.com/2015/10/19/ivhastusta/

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Jättösilmukkaneule. No sekin kyllä aikas hauska :) varmaan jos joku saksalaine ingenjöörare keksisi tälle nimen niin se olisi varmmaan joku nostetun silmukoin toteutettu kirjoneule. Samapa tuo, mukava tätä on neuloa

      Poista
  2. Tuo on mukavaa ja helppoa ja nopeasti tulee kirjoneuleen näköistä pintaa, valekirjoneuletta:) Vähän aikaa sitten täydensin kirjahyllyä tähän liittyvällä kirjalla, Neulo nostetuin silmukoin. Miksikään neuleeksi ei ole kumminkaan mikään tuosta kirjasta vielä realisoitunut...

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Tiijäkkö, mietin ihan tuota samaa, valekirjoneule on minusta hyvä ja aika osuva nimi. Täällä löytyy myös hyllystä aika monta neulekirjaa., joista ei ole tehty mitään. Mutta kiva niitä on selata ja haaveilla.

      Poista
    2. Valekirjoneule on kyllä hyvä nimi!

      Poista
    3. Julistettakoon tämä siis neulehuijareiden valekirjoneuleeksi :)

      Poista
  3. On kyllä kaunista pintaa, pellavapyyhe tai oikeastaan laudeliina tuli miulle ekana mieleen :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kuviosta tulee mieleen monetkin kudotut kankaat. Tästä tulee valmiina pään, ei pyllyn alunen :)

      Poista
  4. Kuulostaapa perin näppärältä! Ja hienoa on jälki! Pitäisköhän kokeilla, kun toi kirjoneule ei oo mun ykkösjuttu. Jos tolla saisi kuvioita aikaiseksi vähän helommin...

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Tää on helppoa kuin heinänteko. Jos vaanmujistaa tehdä niinkuin kaaviossa sanotaan eikä ota omia vapauksia :)

      Poista
  5. Hauska tekniikka. Jotain yksinkertaista olen joskus tuon tapaisella tehnyt, muta eipä tullut mieleen, että noinkin hienoa voisi saada aikaiseksi. :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Monissa näissä malleissa käytetään nurjia silmukoita, jolloin jälki ei minusta näytä aina niin kivalle. Tässä oikealla on oikeaa ja nurjalla nurjaa.

      Poista
  6. Mä lainasin kirjastosta kirjan 'Neulo nostetuin silmukoin'. Siinä oli kyll monta kivaa ja monipuolista malli mutta ei kuitenkaan innostanut ostamaan lankoja ja kirja palautui kirjastoon. Vältyin turhalta kirjan ostamiselta.