keskiviikkona, huhtikuuta 13, 2011

Pyllykukka-tutorial

Oikeastaan toivoisin että näillä kukilla olisi vähän kauniimpi nimi. Paremman puutteessa mennään nyt tällä. Kuvat ovat taas vasurivinkkelistä.

Lankana voi käyttää aikalailla mitä vaan. Tietty ohuemmalla langalla tulee pieniä ja paksummalla muhkeita. Näissä pienemmissä kukissa on käytetty Maijaa, Vetoa, Smartia yms. ja koukku on ollut 4,5 mm. Niissä isommissa kukissa lankana on Eskimoa ja koukku on 8 mm. Pienten kukkien halkaisija on n. 5 cm ja isojen n. 10 cm.

Sitten aloitetaan. Virkkaa aloitusketju: 4 ketjusilmukkaa ja sulje piilosilmukalla renkaaksi.

1. krs:
*Virkkaa 3 ketjusilmukkaa ja 1 kiinteä silmukka aloitusrenkaaseen.* Toista *-* viisi kertaa. Kiinnitä viimeinen ketjusilmukkakaari kiinteän silmukan sijasta piilosilmukalla aloitusrenkaaseen. Itse tein piilosilmukan ensimmäisen ketjusilmukkakaaren sisään, jolloin on helpompi jatkaa seuraavalle kierrokselle. Aloitusrenkaan ympärillä on kuusi ketjusilmukkakaarta.

2. krs:
virkkaa 3 ketjusilmukkaa, virkkaa 1 kiinteä silmukka edellisen kierroksen ketjusilmukkakaarien sisään. Kiinteä silmukka tulee siis aloitusrenkaaseen. (Työnnä koukku kaaren takaa läpi ja käännä työtä sen verran että saat kiepattua koukun aloituskaaren ympäri.)

Tee kolmen ketjusilmukan kaaria kaksi jokaisen edellisellä kierroksellasi virkkaamasi kaaren sisään. Kierroksen lopussa kaaria on 12. Lopeta kierros virkkaamalla piilosilmukka ensimmäisen kaaren juureen. Työ näyttää tällä hetkellä lievästi sanottuna sekavalta, mutta älä huoli. Katso kuitenkin tarkkaan että kaaria on 12, seuraavalla kierroksella tulee paljon pylväitä, eikä ole kiva purkaa.

3. krs:
vaihda työhön toinen väri.

Itse vaihdan värin siten että solmin vaihtovärin nurjalle silmukan juureen merimiessolmulla ja sitten virkatessa teen pylväät langanpäitten päälle. Kun pylväitä on jonkun pätkää lankojen päällä leikkaan langanpäät irti.

Virkkaa 3 ketjusilmukkaa (lasketaan yhdeksi pylvääksi) ja virkkaa sitten 6 pylvästä 2. kerroksen ensimmäiseen kaareen. *Virkkaa 1 ketjusilmukka. Virkkaa 7 pylvästä seuraavaan kaareen*. Toista *-* vielä 10 kertaa. Virkkaa 1 ketjusilmukka ja sulje kierros piilosilmukalla ensimmäiseen pylväsryppääseen.

Tässä vaiheessa kukka näyttää vielä enemmän sekavalta, mutta hauskuus alkaakin nyt:

4. krs:
*Virkkaa 2 ketjusilmukkaa ja sitten 1 piilosilmukka edellisen kierroksen ketjusilmukkaan, joka on pylväsryppäiden välissä.* Toista *-* vielä 11 kertaa ja sulje kierros piilosilmukalla.

Nyt kukka on valmis ja näyttää tältä:

Sitten pullautetaan joka toinen terälehti nurjalle puolelle, ja sitten näyttää tältä:

Kukan reuna mutkittelee täl viisiin:

Sittenpä kukka on valmis. Kukkien yhdistämiseen tulee sitten toisella kertaa ohjetta, mutta hätäisimmille tiedoksi että niistä 4. krs. ketjusilmukoista ne kiinnitetään toisiinsa. Eli tehdään 1 ketjusilmukka ja sitten kiinnitetään toisen kukan vastaavaan ja sitten piilosilmukka. Kolmesta lenkistä aina viereiseen kukkaan.

15 kommenttia:

  1. Anonyymi7.40

    Kiitos,kokeilen heti kun kotiudun. T. Inkeri

    VastaaPoista
  2. Stig Larssonia viimepäivinä lukeneena ehdotan nimeksi Bubblaa tai bubblakukkaa. Niin, siis ehdottaisin, jos sellaista olisi pyydetty. En ole vielä juonut aamukahvia, vasta hörppäsin ensimmäisen hörpyn ensimmäisestä mukillisesta.

    Näyttävät suloisilta, pitää varmaan kokeilla.

    VastaaPoista
  3. Kiitos opastuksesta. Noita on kokeiltava jossain vaiheessa! :-)

    VastaaPoista
  4. inkeri: näitä on mukava virkata, varo ettet jää koukkuun :)

    anpali: bubbla on hyvä nimi. ne törkyturvat, tai taisin siinä minäkin olla mukana, ristivät nämät pyllykukiksi. alkuperäinen ajatushan oli semmonen takapuolen alunen penkin päälle

    pami: oles hyvä vaan

    VastaaPoista
  5. Anonyymi15.54

    Ensimmäinen virkattu, varoitus oli aiheellinen. Jäin koukkuun, millainen tulisi muista väreistä, entä paksummasta langasta jne. Silti kerran vielä KIITOS. T. Inkeri

    VastaaPoista
  6. Ompa ihana ohoje..:) Kattoin nuita muitaki ohojeita ja kyllä oot teheny ne hyvi.. Kiitos!:) Tätä pittää ainaki kokkeela..

    VastaaPoista
  7. inkeri: ei taida olla kuitenkaan se huonoin asia mihin voi jäädä koukkuun? :) multa näyttää loppuvan sopivat jämät kesken, kukat syövät aika reippaasti lankaa. punnitsin että 20 pikkukukkaan menee 100 grammaa

    ramra: kokkeile pois ja kiva kuulla että ohjeista on iloa ja hyötyä

    VastaaPoista
  8. Kiitti ohjeesta, vaikkei mun virkkaustaito vielä riitä. Kyllähän tuo nimi sentään esim. persruusut voittaa :)

    VastaaPoista
  9. kiitos ohjeesta!

    VastaaPoista
  10. Sanoppas hyvä ihminen, tuleeko tuommoisesta kovin paksu pyllyn alusta? Mulla olisi Kureyonia tuhlattavaksi ja mietin, että mitäpä siitä tekisi. Mietin noita sinun pyllykäisiäkin... Mutta tuleeko niistä ohutta vaiko paksua?

    VastaaPoista
  11. Jatkan vielä.. siis mietin taipuuko tuo vaatteeksi? Mulla olisi yksi aatos.

    VastaaPoista
  12. oiti: kyllähän se sinne paksumman puolelle heittää. jo noista maijan lopuista saapi semmoista sentin paksua kukkaa aikaiseksi ja eskimosta sitten kolmisen senttiä paksua. että aika tönkköä vaatetta luvassa kureyonista. jostain ohuen ohuesta mohairista tulisi vamaan vaatekelpoista. tietty jos ei täytä koko vaatetta kukilla, vaan laittaa niitä helmaan tai tekee olkaimet tms. niin sitten kyllä juu

    VastaaPoista
  13. Okei, kolme senttiä kuulostaa siltä, että luovumme mainitusta aatoksesta. Kolme senttiä?????

    VastaaPoista
  14. Kiitos inspiroivasta ohjeesta! Jämälankakukkasista syntyi pannunalunen.