keskiviikkona, huhtikuuta 06, 2011

Pullistelua, osa 2.

Kerrotaanpa kuvien avulla miten niistä kukkasista saa pulleita.

1. krs:
Virkkaa 4 ketjusilmukkaa ja sulje renkaaksi piilosilmukalla.

2. krs:
Virkkaa 1 ketjusilmukka ja 7 kiinteää silmukkaa renkaaseen, sulje piilosilmukalla.

3. krs:
Virkkaa 3 ketjusilmukkaa (lasketaan yhdeksi pylvääksi), virkkaa 4 pylvästä edellisen kierroksen ensimmäiseen kiinteään silmukkaan.

Ota sitten koukku pois työstä ja pistä koukku ensimmäisen pylvään kohdalta takaisin työhön.

Ota irti jätetty silmukka koukulle, kierrä lanka koukun ympäri ja vedä silmukoiden läpi. Virkkaa yksi ketjusilmukka. Ensimmäinen terälehti on valmis.

*Virkkaa seuraavaan kiinteään silmukkaan 5 pylvästä. Irrota koukku työstä, työnnä koukku ensimmäisen viidestä juuri virkkaamastasi pylväästä läpi, ota irti jätetty silmukka koukulle, kierrä lanka koukun ympäri ja vedä silmukoiden läpi. Virkkaa yksi ketjusilmukka.*

Toista *-* kuusi kertaa ja sulje kierros piilosilmukalla ensimmäisen pylväsryppään kärkeen. Kukalla on kahdeksan terälehteä.

4. krs:
Virkkaa kolme ketjusilmukkaa (lasketaan yhdeksi pylvääksi).

Virkkaa neljä pylvästä edellisen kierroksen terälehtien välissä olevaan ketjusilmukkaan.

Yhdistä pylväät samoin kuin teit edelliselläkin kierroksella ja virkkaa yksi ketjusilmukka. Tee kaksi terälehteä edellisen kierrosten terälehtien väliin, siten että kierrokselle tulee 16 terälehteä. Muista ketjusilmukka jokaisen terälehden väliin, kuten kierroksella 4.

Se mitä sitten tapahtuu on vielä hämärän peitossa. Kukasta voipi seuraavalla kerroksella tehdä neliön nurkkasilmukoiden avulla, eli samaan tapaan kuin isoäidinneliössäkin. Tosin nurkkiin pitää ehkä tehdä pitkiä pylväitä että neliö tulee tasaisemmin. Pittää kokeilla.

Ps. Olen saanut parikin haastetta, palaan niihin. Pian, kohta tai joskus.

11 kommenttia:

  1. Kii5tos ohjeesta, minä meinaan heti kokeilla. Tosi ihanan pulleita ovat.

    VastaaPoista
  2. Todella havainnollinen, toimiva ohje. Tätä voisi käyttää hyvin koulussakin.
    Ja tuo vihreä, "pullisteleva" kukkanen on niin ihana, että tekisi mieli itsekin tekemään. Josko näistä keksisi jonkun pienen projektin..?

    VastaaPoista
  3. sirkkis: ollos hyvä, kerro sitten miten kävi

    käsityönopettaja: tämä on suht helppo virkattava, sopii varmasti aloittelijallekin. jossain japanilaisessa kirjassa oli virkatuista lapuista tehty pikkuinen kukkaro. eli virkkuusta oli tehty pikku pussukka ja siihen kiinnitetty se kukkarojuttu, se metallinen. mikä sen nimi nyt sitten ikinä onkaan?

    VastaaPoista
  4. Kajsa8.51

    Kiitos! Nyt pöhkömpikin virkkaaja tajus :-)

    VastaaPoista
  5. Kiitos kuvahavainnollistamisesta, ehkä kokeilen nyt minäkin!

    VastaaPoista
  6. Kiitos. Jos olisin virkkaaja, ryhtyisin heti toimeen. :)

    VastaaPoista
  7. Kiitos ohjeesta! Tämähän sopisi hyvin yhteen tulevaan virkkausprojektiini. Mielenkiinnolla jään odottelemaan, miten siitä muotoutuu neliö...

    VastaaPoista
  8. Oon vissiin vähän jumissa kun pitkän aikaa kattelin et miksi tuo näyttää niin oudolta. Sit tajusin että jaa, se virkkaa vasenkätisesti :D Neulotko myös vasemmalta?

    VastaaPoista
  9. On niin hyvä ohje, että pöllömpikin saa mollukan valmiiksi. Minäkin tuota vähän mietin, että onko kuva väärinpäin siinä missä koukku otetaan pois silmukasta. Emma sen sitten selvittikin.

    VastaaPoista
  10. Olkaapas hyvä vaan, kiva jos ohjeesta on apua!

    Ja kuvat olivat meidän vasureiden vastaisku :) eiköhän tuosta kuitenkin selon ota, ei siinä niin monimutkaista asiaa selvitetä.

    Neulon ihan tavallisesti oikealta vasemmalle, se ei tuota mitään tuskaa. Mutta se koukku ei yksinkertaisesti istu oikeaan käteen, en saisi mitään aikaiseksi.

    VastaaPoista
  11. mullakin meni hetki tajuta että outous johtui mallin vasenkätisyydestä:) Mullakin iski virkkauskärpänen