perjantaina, syyskuuta 03, 2010

Glorian kiillotusta

Etten nyt päätyisi Huonot Äidit ry:n puheenjohtajaksi taikka kunniajäseneksi, piti tehdä muutamia asioita. Kuten neulasta pipo. Tai jopa kaksi!

Jotta muutkin välttyisivät kyseisen kerhon kunniajäsenyydestä, päätin tehdä jonniinmoisen ohjeenkin. Kuvat ovat vähän rupisia kun niitä illalla köökinpöydän ääressä kuvasin. Jospa tästä tolkun ottaisi. Saapi kysyä, jos jokin asia on selitetty vaikeasti tai ihan väärin.

Pipolaaripipo

Lankana oli jotain nimetöntä lankaa, suunnilleen Lanetin tai Sisun paksuista. Lankaa neulotaan nelinkertaisena. Puikolla 5 mm neulottuna tiheys oli aikalailla luokkaa 14s/10 cm.

Jos neulot ohuemmasta langasta, pitää päälaen kavennuksia varmaan vähän säätää.

Aloitetaan alareunakappaleesta. Luodaan 14 silmukkaa ja neulotaan joka kierros oikein. Kolmannella kierroksella tehdään napinlävet: Neulo 3 s, päätä 2 s, neulo 2, päätä 2, neulo loput silmukat. Seuraavalla kierroksella luodaan kaksi silmukkaa päätettyjen tilalle.

Sitten vaan neulotaan aina oikeaa kunnes kappale on niin pitkä että se menee napakasti pään ympärille, siten että lyhyet reunat menevät n. 3 cm päällekkäin. Oma kappaleeni oli n. 50 cm pitkä. Päättele silmukat ja jätä n. 30 pitkät langanpäät.

Kiinnitä kaitaleen toiseen lyhyeen päähän napit ja napita ne. Ompele reunat kiinni, päältä sekä nurjalta puolelta, niin napinreiät eivät irviste. Päällimmäinen reuna kannattaa ommella kiinni n. 0,5 sentin päästä reunasta, jolloin reuna jää vähän auki. Käytä ompeluun langanpäitä, jotka jäivät päättelystä. Itse ompelin reunat kiinni kahdella säikeellä, jolloin pistot katoavat silmukoiden sekaan.

Tämän jälkeen poimi reunasta silmukat pipon päälliosaa varten. Poimi silmukat oikeiden kierrosten kohdalta, eli nurjien harjanteiden välistä.

Napituskaitaleen kohdalla poimi silmukat päällekkäin menevien kappaleiden reunosta, samalla suljet yläreunan.

Vihreässä pipossa silmukoita tuli 58 ja ruskeareunaisessa 60. Jaa silmukat tasaisesti neljälle puikoille ja neulo sileää oikeaa. Oma silmukkamääräsi saattaa olla eri, mutta ei se niin nuukaa ole. Tarkastat vain että päälliosan leveys on sama kuin reunakaitaleen leveys ettei lähde liiraamaan.

Nämä pipot on neulottu 15 senttiä (sisälten reunakappaleen mitan) korkeiksi ennenkuin kärkikavennukset on aloitettu. Tässä vaiheessa kannattaakin sovitella, niin näet pitääkö neuloa enemmän.

Kavennukset hoituvat siten että:
1. krs: jokaisen puikon kaksi ensimmäistä silmukkaa neulotaan takareunoistaan yhteen, eli vasemmalle kallistuva kavennus. Jokaisen puikon viimeiset kaksi silmukkaa neulotaan yhteen, eli oikealle kallistuva kavennus.
2. krs: neulo kaikki silmukat oikein.

Toista näitä kahta kierrosta kunnes puikolla on joko 2 tai 3 silmukkaa jäljellä, riippuen siitä oliko puikolla alunperin parillinen vai pariton määrä silmukoita. Sovita pipoa, ja jos se on sopiva niin katkaise lanka ja vedä se kaikkien silmukoiden läpi. Päättele napakasti nurjalle.

Sitten vaan pipo päähän ja baanalle!

30 kommenttia:

  1. maijanmaja18.17

    Nätit, persoonalliset pipot! Kivoja napitkin!

    VastaaPoista
  2. Huisin hienot pipot! Ja nimipäiväonnittelut kans sinulle.

    VastaaPoista
  3. Onpas komiat pipot! Vedit pisteet kotiin. Kyllä nyt Huonot Äidit ry:n jäsenet ajattelee sapekkaita ajatuksia ;D

    VastaaPoista
  4. maijanmaja: kiitos, tykkään että näistä tuli ihan koppavat päänpeittimet

    morso: kiitos onnitteluista

    tess: päätin jättää hyvästit sille kerholle :) mutta tokkopa tällä vielä Hyvien Äitien kerhoon pääsee.

    VastaaPoista
  5. Kyllä tämä riittää jo Hyväksi Äidiksi, teithän jo aiemmin tumputkin. Jo lapsella on pipo ja samanparin tumput niin eikös se ole jo loistojuttu ;-)

    VastaaPoista
  6. Paljon onneeeaaa vaaan nimpparia viettàvàlle ihanien pipojen neulojalle. Ja paljon haleja pipojen omistajille.

    VastaaPoista
  7. Kiitos, kun kerroit ohjeen. Tuo on hyvännäköinen pipo.

    VastaaPoista
  8. Vai nimpparit? Onnea täältäkin! Hienot on pipot. Tuo vihreä on mun suokkari!

    VastaaPoista
  9. värttinä: musta vähän tuntuu että sinne Hyvien äitienkerhoon vaaditaan muutakin kuin pipo ja tumput. mutta alkuhan se tämäkin on

    lissu: kiitos kiitos, ne yhet riehuu tuolla, iltavilli kiihkeimmillään

    inkeri: kerrohan jos teet ohjeella pipon, olisi kiva nähdä mimmoiseksi tää muotoutuu toisten käsissä

    outi: niinhän se kalenterissa lukee. tuossa vihreässä on kieltämättä hyvät sävyt

    VastaaPoista
  10. Tosi kivat pipot!

    VastaaPoista
  11. Olen ihaillut neulomuksiasi jo useamman vuoden. Olet käsittämättömän taitava, sinulla on hieno väri silmä ja kadehdittava tuottoisuus.

    t. Oranki ompelee

    ps. Saanen linkittää blogisi omassani?

    VastaaPoista
  12. Hienot pipat! Minä sain vasta lapaset alulle.

    VastaaPoista
  13. Jahas, täten totean, että lapseni tarvitsee välittömästi kunnon syyspipon ja kas, malli löytyy täältä <3 Kiitos!

    VastaaPoista
  14. Voi ompa ihana pipo . Kunniakkaasti äitikerhoon. Kirjoitin ohjeen ja josko pukki antaisi kahdelle pikku ihmiselle pipot jouluna.

    VastaaPoista
  15. Tosi kivat pipot! :) Ja onnea nimpparipäivän myöhäisiltana! :) (hoksasin, kun joku toinen oli kommentoinut samaa ;) ja esikoinen kertoi tänään olleen päiväkodin johtajalla nimpparit, hän on Soile myös :) )

    Voisin muuten tulla tuonne kehräystapahtumaan Lumoavaan Lankaan, mutta mun rukkityhmä on rikki, ei olla vieläkään saatu siihen nippusideviritystä... (en muista, olitko silloin neuletapaamisessa, kun kerroin että lyhdyn pidike on murtunut, eli lyhty ei pysy paikallaan - pöh!)

    VastaaPoista
  16. Anonyymi8.38

    Tosi kauniit pipot, kiitos ohjeesta. Väritkin on niin syksyisen ihanat!
    -Ritva-

    VastaaPoista
  17. helena: kiitos, eipähän voi pojat valittaa palelevista korvista

    oranki: katselin juuri sinun ompeluksiasi, voi kun saisin uudelleen ompeluinspiksen! linkitä vain

    anpali: lapasistahan se tämäkin alkoi...ja niihin pitäisi palata uudelleen.

    erika: kiva kuulla että oli mieluinen malli, laitahan puikot kilisemään!

    sirkkis: neulova joulupukki! kävisköhän sellainen meilläkin? :D

    mari: kiitos,kiitos onnitteluista. en minäkään niitä ite muistanut. no, voihan lyhdyn pidike. onko se semmonen nahkainen? mun rukista se puuttui ja teimme siihen puusta uuden, joka kiinnitettiin kaikkien entisaikoja kunnioittavien sääntöjen mukaan kuumaliimalla. ja hyvin on toiminut

    VastaaPoista
  18. Kerrassaan mainio pipo! Tuliskohan mimmonen, jos tekis tuosta aloitusreusta käännettävän eli tuplaleveän, hmm? No ehkä nappikohdasta tulisi liian paksu, ellei sitten laittais vaan pelkät napit. Kiitos selkeästä ohjeesta :)

    VastaaPoista
  19. Hauska pipo, kiitos ohjeesta :)

    VastaaPoista
  20. Mainio! Taidan tehdä. Kiitos!

    VastaaPoista
  21. ritva: pikkuhiljaa alkaa värit muuttua ulkonakin syksyisiksi

    annikainne: kannattaa varmaan sitten tehdä ohuempi, jos meina semmoista käännettävää. tää ainakin oli niin paksu että pää näyttäisi aika pallolta, jos vielä paksumpi olisi.Ja voihan ne napit laittaa silleen vaan koristeeksi, silmukoi aloituksen ja lopetuksen yhteen?

    emmi: kiitos itsellesi!

    satu: eikun puikot vaan laulamaan. muista kokeilla matkan varrella että tulee passelin kokoinen

    VastaaPoista
  22. Tosi mukavat! Oivat ja selkeät ohjeet; alkaisko olla aineksia omaan neulejulkaisuun...?

    VastaaPoista
  23. Kyllä mulle kelpaa tuollainen pipo ihan ittellenikin. :)

    VastaaPoista
  24. Kivan erikoinen, mutta helpon kuuloinen pipomalli, saatanpa lainata ;-) Tai sovelta jotain tuosta.

    VastaaPoista
  25. Nice and simple, thanks for sharing :-)

    VastaaPoista
  26. ai vitsi, miten hienot! täytyypä sukeltaa lankatiinuun ja arpoa sopivat värit.

    VastaaPoista
  27. Anonyymi23.47

    Hienot on pipot:) Tuli mieleen että onko ihan pakko nähdä napinläpien tekemisen vaiva kun napithan voisi vaan kiinnittää tuohon päälle koska niillä ei varsinaisesti ole funktiota..?

    VastaaPoista
  28. Hei, olen seurannut blogiasi jo jonkun aikaa, mutten vain ole saanut kommentoitua mitään. Uskomattoman hienoja juttuja teet, tällaiset pipot minäkin teen kaikille kolmelle lapselleni. Eikös se niin mene, että kopiointi on kohteliaisuuksista suurinta?

    VastaaPoista
  29. nimetön: eihän niitä napinläpiä ole mikään pakko tehdä, voit aivan rauhassa ommella ne suoraan kaitaleitten päällekin. Tuossa vihreässä pipossa käytin kantanappeja, joten jos ne ompelee kaitaleen päälle, niin lopputulos ei ole sama.

    kati: pistä puikot laulamaan vaan äläkä ajattele sitä kopioimisena. Siksihän minä tämän ohjeen tänne laitoin, jos siitä olisi iloa jollekin toisellekin.