tiistaina, lokakuuta 27, 2009

Vaihteeksi sukat

Vilai
Malli: Cookie A., Sock innovation-kirjasta
Lanka: Novita Nalle Aloevera+jojoba, pikkasen toista kerää
Puikot: 2,5 mm
Fiilis: no, ihan jees

Eräällä kauppareissulla päätin pitkästä aikaa antaa mahdollisuuden suomalaiselle sukkalangalle. Myönnän suhtautuvani ko. tuotteeseen vähän epäilevästi. Huonojakin kokemuksia kun on. Väri oli kuitenkin just oikea, ja lanka tuntui käsissä mukavalta, joten kauppakassissa kotia.

Lanka oli neulottaessa mukavaa, pehmoista ja yllättävän liukasta. Ehkä pikkasen liian paksua tähän malliin, varsi jäi vähän turhan väljäksi ja menee makkaroille, mutta menettelee. Tiijä sitten niistä hoitavista vaikutuksista.

Vilai on mallina aika haastava. Vaikea se ei ole mutta keskittymistä kyllä vaaditaan. Aluksi kun ei oikein tiedä miten kuvio lähtee menemään, sai ohjetta vahdata ihan päntiöinään. Toisessa sukassa mallikerran osasi jo aika hyvin. Ainakin melkein.

Yksi kerä ei ihan riittänyt pariin. En ole satavarma onko kerät samaa värierää (kuka niitä vyötteitä muistaa tallennella?), mutta en kyllä huomaa eroa.

Nyt huomaan neuroottisesti vahtivani sukan kestävyyttä, onko nöyhtää, nuhjaantuuko? Tyhmää.

Blogger varmaan taas vihaa näitä värejä...

28 kommenttia:

  1. Kuviot näyttävät hienoilta, tuollaisia sukkia on takuulla ilo käyttää!

    VastaaPoista
  2. Minäkin hypistelin kauppareissullani tuota samaista lankaa...en vielä ostanut kuitenkaan. Että kerrohan sitten nyppääntyikö tai venyikö yms.

    Hienolta kyllä näyttääpi sukat, ei voi muuta sanoa!

    VastaaPoista
  3. Sievät ku karamelli!

    VastaaPoista
  4. Näyttää vihaavan... Harmi. Ei pääse hyvät sukat täysiin oikeuksiinsa!

    VastaaPoista
  5. Mutta on ihanat sukat! Taidonnäyte!

    VastaaPoista
  6. Kauniit sukat!
    Toivotaan, että lanka kestäisi...

    VastaaPoista
  7. IHanat sukat! Ja väri on kyllä ihan paras. :o)

    VastaaPoista
  8. Ihanan näköiset sukat! :)

    VastaaPoista
  9. elios: kuviot ovat kivat ja niitä oli kiva tehdä. sopivan haastava

    iinu: kerrotaan kunhan saadaan tarpeeksi käyttöä, ei vielä parane sanoa mitään

    pikkusisko: sellaset äkkimakeat?

    elsailona: suttuhuttua, toisaalta jos jaksaa klikata isommaksi niin suhnu katoaa ja huomaa että kuvat ovat muutenkin epätarkkoja. heh.

    vilttitossu ryysynen: tänks, kyllähän näitä sai tovin räpeltää

    mammutti: tätä toivotaan ja todella!

    heidi: kiits, tähän kamalan harmauden keskelle tarvitaan väriä. ei toki valokaan pahitteeksi olisi :D

    VastaaPoista
  10. no kah, Novita tekee sun väristä lankaa. Ja komia sukkapari on sinun käsissäsi syntynyt.
    Olen ihan täsmälleen samaa mieltä siitä, että ainoa pelastus tätä vuodenaikaa vastaan on kirkasvärinen neule!

    VastaaPoista
  11. Sorjat on sukat ja sääret ;)

    VastaaPoista
  12. Minä odotan kans kieli pitkällä raporttia langas kestävyydestä. Eli noita sukkia olis sitten pidettävä aika ahkerasti. ;) Tosin mikäpä pitäessä, kun ovat niin hienot.

    VastaaPoista
  13. Ihanat sukat! Piristysruiske pimeyden keskelle :)

    Mulla jää nuo käsitellyt langat kokeilematta, kun en välitä tulla sairaaksi neulomisesta. En mie tosin siitä käsittelystä mitään hyötyiskään, kun aniharvoin pidän paljaassa jalassa villasukkaa.

    Mulla on ainaki harmaasta ja mustasta Nalle-langasta neulotut villasukat kestäny ihan yhtä hyvin kuin muistakin sukkalangoista neulotut sukat. Toisaalta taas ruskeasta seiskaveikasta neulottu palmikkoneuletakki meni kuukaudessa ihan kammottavan näköiseksi :(

    VastaaPoista
  14. Hienot. Kertakaikkisen komeat. Nalle-langan värisävyistä päättäjä lukee ilmiselvästi sun blogia ja tietää mieltymyksesi. Perästä tullaan!

    VastaaPoista
  15. Oi, kun hienot sukat! :)

    VastaaPoista
  16. Semmonen asia tuli tässä mieleen, että osaisitko suositella mulle oululaisia käsityöliikkeitä. Villiinassa olen itse käynyt, mutta mitäs muita löytyy ja millaiset valikoimat niissä on?

    VastaaPoista
  17. Kauniit sukat! Tuo Vilai on yksi parhaimmista kekseistä:)Ja tuo väri...:DDD
    Minulla on melko hyväkuntoisina säilynyt pienillä puikoilla neulotut Nalle-sukat. Suunnittelen tällä heittäväni Nalle-lankaa väripataan ja hakevani kavioeläinten aloeverat tallilta ja liottavani värjätyt langat heppojen herkussa sitten mulla on omat aloevera-langat;)))

    VastaaPoista
  18. really beautiful socks! wonderful intricate patterning and, as always, great colour!

    VastaaPoista
  19. Tosi upeat sukat. Uskon että on saanut olla kieli keskellä suuta kun noita palmikoita on väänetty.

    VastaaPoista
  20. Tuo fuksian punainen on niin kans mun väri. Ihanat sukat! Mulla myös kutkuttelee noi Cookien sukkakirjan mallit, mutta vielä ei ole ehtinyt aloittaa, kun töitä on liikaa kesken.

    VastaaPoista
  21. Hienot sukat! Minulla ko. kirja odottelee vielä korkkaamistaan!

    VastaaPoista
  22. Mun silmissäni näyttää tosi kauniilta, niin väri kuin mallikin.

    VastaaPoista
  23. Kiitos teille kaikille ihanista kommenteistanne!

    Tessille, ja miksei muillekin, oululaisista lankakaupoista. Villiinan (joka on mun vakkarilankakauppa, ja josta löytyy liki mitä tahansa mitä hoksaa kysyä ja vähän päälle) lisäksi täältä löytyy Maakari, siinä Rautatieaseman kupeessa, valikoimissa mm. Pirkkalankaa, teetee:n ja Sandnesgarnin lankoja. Letkunpuiston vierestä Nappi-Kikasta löytyy mm. Gedifraa, Rowania ja Regiaa. Somikista, Halosen vierestä, Noron lankoja sekä teeteet ja muut.

    VastaaPoista
  24. Kiitos vastauksesta :) Villiinassa olen tosiaan itekki käynyt ja tykkäsin palvelusta. Muut lankakaupat ovatkin sitten outoja mulle, kun en itse asu Oulussa. Multa on tilattu neule ja ajattelin, että voisi olla helpointa, kun tilaaja käy itse katsomassa lanka- ja värivalikoimaa. Voi sitten ostaa langat itse, kun ollaan päädytty kumpaakin miellyttävään vaihtoehtoon :D

    VastaaPoista
  25. Miun on varmaan pakko tilata tuo sukkakirja. Upea mallituo Vilai. Ite oon neulonu joulupukin konttiin käsinvärjäämästäni (alunperin valk.)nallesta sukkia. Käytin myös 2.5 mm puikkoja ja 65 silmukkaa. Mielenkiinnolla odotan raporttiasi langan kestävyydestä.

    VastaaPoista
  26. Terve taas. Siellois mun blogissa tarjolla jotakin. Käy kattomassa!

    VastaaPoista
  27. Nàtit sukat viehkoissa sààrissà! Hyvàà viikonloppua sààrettàrelle ja hànen poikueelleen!