lauantaina, tammikuuta 24, 2009

Harmaa päivä. Meren jäällä näytti kuin olisi valkoisessa autiomaassa.

Sinne sekaan siis, uuden villiksen kanssa.

Kirjoneulekaarrokepaitatakkijuttu
Malli: SandnesGarnin ohjevihkosesta, ja löytyy myös Moda lehdestä viime vuoden loppupuolelta
Lanka: SandnesGarn Alpakka, harmaata, pinkkiä, viininpunaista, limenvihreää, oliivinvihreää ja tumman harmaata
Puikot: 3 mm ja 3,5 mm
Napit: aidot helmiäisnapit Nappi-Kikasta
Fiilis: aika hyvä

Aloitetaan langasta. Lanka on ihanan pehmeää ja neulottuna rasvaisen tuntuista. Sitä on hieman haasteellista neuloa tasaiseksi pinnaksi, johtuen varmaan liukkaudesta ja siitä että se joustaa jonniin verran. Mutta muutoin ihana, uusi tuttavuus.

Ohjeessa takki tehdään pyörönä ja leikataan sitten auki. Koskapa en ole ko. tekotapaan äärimmäisen ihastunut, tein takin tasona. Ei se kirjoneuleen neulominen nurjalta mitenkään erityisen rasittavaa ole, mutta niitä langanpäitä sitten vaan pitää ahkerammin päätellä.

Ennenkuin joku kysyy miksi alimmaiset napit ovat auki niin vastaus: eivät mene kiinni, ja siinäpä onkin sitten koko jutun miinusmerkki. Kun neulepinta kerran oli epätasainen ajattelin että kastelu ja kuosiin oikominen tekisivät asialle jotain hyvää. Asettelin neuleen kuivumaan, ei siis mitään pingottamisia eikä semmosia. Kun takki oli kuivunut saatoin todeta että hihat olivat venyneet useamman sentin kuten myös helma. Sen takia alimmat napit ovat sen verran alhaalla että ei mene enää kiinni. Leveä persaus nääs. Tai menee ne kiinni muttei erityisen nätisti...Että semmoista. Toisaalta saatoin hieman tulkita ohjetta luovasti että helmaan saattoi senkin takia tulla pari ylimääräistä senttiä.

Mutta muutenhan tää on ihan kiva. Niin ja ohjeessa on ruutupiirroksessa yksi virhe kaarrokkeen kohdilla. Sinne on merkattu tumman harmaa yhteen kuvioon mutta sen pitää olla viininpunainen. Sen näkee kyllä kun kattoo kuvaa.

Nyt takasin järkkäämään synttäreitä, moi!

31 kommenttia:

  1. Kaunis takki :)

    VastaaPoista
  2. Vaihda mittanauha, jos sun mielestä persaukses on leveä :) Näytät niin hyvältä (ja hoikalta) siellä järven jäällä kauniissa villatakissa.

    Olet kyllä taitava!

    VastaaPoista
  3. Villatakki on kyllä upea! Kirjoneule tasona on mulle jotain niin abstraktia, etten oo ees ikinä uskaltanut kokeilla..

    Oon täällä ollut aika ajoin kuikuilemassa, mutta nyt vasta saan jätetyksi kommenttia. Sorry vaan :) Aivan supertaitava neuloja olet, upeita töitä ja hauskaa tekstiä!

    VastaaPoista
  4. Kaunis neule. Oletko muuten huomannut kaarroke neuleiden kanssa sellaista ongelmaa että ne nousee käytössä kaulaan? mietin vain että mikä mun neuleessa on vikana kun se ei istu.

    VastaaPoista
  5. Meillä vietetään tänään myös synttäreitä. 3 ja 7 v sellaisia. :)

    Kiva takki.

    Hemulille: jos kaarroke on liian korkea ja suippenee loivasti, se nousee ylös. Myös kainalon alle lisätyt silmukat parantaa istuvuutta. Monissa ohjeissa niitä ei ole kuin muutama hassu tai ei lainkaan, itse tykkään että pitää olla mieluummin ainakin sellainen 7 cm.

    VastaaPoista
  6. Ihana nakyma. Tulee oma kaukainen lapsuus/nuoruus mieleen. Minulla oli tuommoinen villuri (aidin ?) tekema. Missahan se on? Minulla vaan taytyis varmaan olla kaikki napit auki. Ei haittaisi. Olet superhyva. Onnea vaan viela nain julkisesti pikkuiselle 2-vuotiaalle. Lissa

    VastaaPoista
  7. Olethan oikea Pohjan Neito (vai rouva?) siellä Perämeren jäällä; kaunis on neuleesi. Olen mielihyvällä lueskellut sivujasi, olet rohkaissut minutkin kehruisiin pitkän tauon jälkeen. Iloa ja ideoita sinulle edelleen!

    VastaaPoista
  8. No siitäpä tuli kaunis takki, niinkuin arvelinkin, sillain ihanalla tavalla vanhanaikainen. Mitäs nuista napeista, toimiihna tuo aukinaisenakin (ja siinä kans sanahirviö niinkuin tuo takin nimi :))

    Onnittelut sankarille, ken lieneekin :)

    VastaaPoista
  9. Ihana neule. Juuri tuollainen iätön ja ajaton, perusjuttu.

    VastaaPoista
  10. Kivan näkönen on. Itte ihhailin tuota Modasta aikanaan, mutta enpä ole uskaltanu puikoile siirtää. Ehkä parempi, että harjottelen vielä "perus"jutuila. :o) Ja mukava niitä on tehjäkki! :oD

    VastaaPoista
  11. Huokailen täällä ihastuksesta! Tahtoo, heti ja nyt samanlaisen ittelleen!

    VastaaPoista
  12. Ihana, makee ja tosi nätti! Ei liikaa kirjoneuletta :) Mutta sen verran, että sileä neule ei tylsistytä.

    VastaaPoista
  13. Ihana se on :) Ei voi muuta sannoo. Tuntuu kyllä hurjalta tuo "nurjakirjonta", mutta niin on leikkaaminenkin, ettei sen puoleen..

    VastaaPoista
  14. Voi kun osaakin olla kaunis! ;)

    VastaaPoista
  15. Kaunis!
    Mutta sitä en kyllä suostuisi itse tekemään.. neulomaan kirjoneuletta nurjalla, kääk, yksi kauhea kokemus riittää :).

    VastaaPoista
  16. Hyvännäköinen neule!

    VastaaPoista
  17. Todella kaunis takki. Itteänikin on himoittanut tuon takin neulominen, ohjekin kun olisi... Kaunis se kyllä on!

    VastaaPoista
  18. Synttärit on hulinoitu ja pojat saateltu höysensaarille. Meidän pienin täytti kaksi vuotta tänään.

    Kollektiivinen kiitos teille kaikille! Mua niin harmitti tuo mahtumisongelma että meinasi pää revetä. Mutta ehkä sen asian kanssa voi elää. Takki kuutenkin on ihan kiva ja varmaan miellyttää silmää vielä kymmenenkin vuoden kuluttua.

    Kaarrokeneuleet ovat minulle aika uusi juttu, enkä ole vielä oikein sisäistänyt niitten logiikkaa. Joten Hemulin esittämään istuvuusongelma kysyssäriin en osaa vastata. (kiitos tainalle vinkistä) Tässä takissa oli hyvää se että kaula-aukko on muotoiltu etukappaleen osalta ja kauluksen resorissa olevat kavennukset vielä muotoilevat. Ilman tuota resoria takki meinaan oli vähintäänkin arveluttavan näköinen.

    Mitä sitten nurjalta kirjoneuleen tekemiseen tulee, niin se ei ole koskaan ollut mikään ongelna, musta siinä ei ole mitään ihmeellistä. Onhan se toki hidasta ja jos kuviot ovat tosi vaikeita niin pitää päätä vaivata enemmän. Mutta ylitsepääsemättömän vaikeaa se ei ole.

    VastaaPoista
  19. Tämä on ihan helmi!

    VastaaPoista
  20. Kaunis on ja jollakin tavalla niin perinteinen eikä kyllä yhtään haittaa nuo aukinaiset napit!

    VastaaPoista
  21. Ooh, tää on aivan ihana! :o

    VastaaPoista
  22. Nätti on, ihastelin ohjetta jo Modassa! Alpakka on kyllä siitä keljua, että se venyy pituutta..

    VastaaPoista
  23. Tosi kaunis takki! Ja istuu niin nätisti!

    (Mie en jotenki hahmottanu tuota leikkaamisjuttua. Päätteletkö sie ne leikatun neuleen langanpäät? Mie suruuttelen siksakkia ennen leikkuuta sen leikkuureunan kohtaan, ja sit käännän ja ompelen sen leikatun reunan sinne nurjalle. En oo toistaseks päätelly koskaan langanpäitä siitä leikatusta reunasta...)

    VastaaPoista
  24. tuulia: en ole päätellyt langanpäitä jos on leikattu sauma. Mutta tässä takissa ei ole leikattua saumaa joten langanpäitä on pitänyt päätellä

    VastaaPoista
  25. Ihana se silti on, vaikka venyi. Venyminen on kyllä veemäistä, ku sitä ei aina ees hoksaa mallitilkustakaan.

    VastaaPoista
  26. Anonyymi9.01

    love the sweater and the photos!
    usa--i love suomi home blogs!

    VastaaPoista
  27. Tosi ihana takki ja niin kauniit värit! Toivoisin että minullakin olis jotain yhtä hienoa, ja että meillä olisi hieman lunta ;-)

    VastaaPoista
  28. Tosi kaunis takki, ihanan klassinen.

    VastaaPoista
  29. amelie: mikä-mikä mallitilkku? siis mikä ihme se on? :)