lauantaina, lokakuuta 13, 2007

Satsa halusi tietää miten teen nurjan silmukan niin että vauhti on suunnilleen sama kuin oikealla silmukalla. Kuvaaminen oli vähintäänkin haasteellista, kun kameralla ei kovin lähelle työtä pääse ja kohde heiluu kokoajan. Tässä kuitenkin kaksi epäselvää pätkää, ohuella langalla ja paksulla langalla. Ohuen langan pätkässä vähän saikkaan yhden silmukan parissa ja paksun langan kanssa homma on vähän kankeata. (seliseliseli)

video

video

Mä siis pidän lankaa työn edessä ja etusormella vippaan langan silmukan lähelle ja sitten vedän sen silmukan läpi. En tiedä milloin ja miksi tapani on tälläiseksi muotuotunut. Ehkäpä se ihmeellinen kääntäminen ja vääntäminen miten muut tuon nurjan tekevät on ollut minulle liikaa?

23 kommenttia:

  1. Hmmm....minäkin olen aina pitänyt lankaa työn edessä nurjaa tehdessä, mutta tuo vippailu on ihan uusi tapa. Äsken testailin, mutta ei ainakaan vielä nopeuta. Täytyypä oikein ajan kanssa vielä kokeilla uudestaan :-)

    VastaaPoista
  2. Anonyymi11.32

    Hui kun sä oot nopea! Ei tuosta meinannut edes saada mitään selvää kun oli niin nopea tahti ;D

    Marsvin

    VastaaPoista
  3. Pitäsi varmaan laittaa kuva kuvalta reportaasi, sitten joskus. Nyt on mukava vilkkuvalo silmässä ja se enteilee mahtipäänsärkyä... :(

    VastaaPoista
  4. Näin mullekin koulussa opetettiin nurjan teko. Äitini tekee toisella tavalla, mikä on aina näyttänyt tosi hankalalta. Eli hän siis pitää lankaa kuin oikeata neuloessa ja koukkaa sen puikolle sieltä. Lienee tuota kääntämistä ja vääntämistä, josta puhut ;o)

    VastaaPoista
  5. Mä oon vähän aikaa sitten alkanut tehdä nurjaa tuolla lailla, koska "perinteinen" tapa aiheuttaa joskus kipuja ranteessa.

    Toi on kyllä melkoisen nopea tapa neuloa nurjaa, siis sitten kun sen osaa kunnolla. Mun vauhti ei kyllä oo vielä lähelläkään sun nopeutta. :)

    VastaaPoista
  6. Kiva että löytyi Allt on handarbete. Minäkin inhoan pussilehtiä, mutta ainakin Stokkalla ne avaavat pyydettäessä. Ainaskin yleensä. Tuo lehti on muutoin mielestäni tosi kiva, mutta niiden kangasvalinnat ovat usein outoja. Niin kukertavaa ja kuviollista, ettei vaatteen malli kunnolla erotu.

    VastaaPoista
  7. Hirmuinen vauhti :D Eihän tuossa pysy perässä.

    Tuo tekniikka olisi kyllä mukava oppia- ranteet tosiaan väsyy tuosta kääntämisestä ja vääntämisestä.

    VastaaPoista
  8. Vauhti oli nopea mutta tuo näytti todella paljon siltä miten minä teen nurjat enkä ole koskaan kokenut vääntäväni ja kääntäväni hankalasti. Kysymys herääkin että miten ne muut sitten neuloo nurjat?

    VastaaPoista
  9. Ohhoh! Täytynee odottaa sitä kuvasarjaa, en paljon tuosta ehtinyt ymmärtää ;)
    Minä kudon nurjan niin, että lanka on aina jossain puikkojen välimaastossa. Luulen tekeväni erilailla kuin videossa, mutta en ole varma. Ei ole vielä vääntelyltä tuntunut, mutta mistäs sen tietää mitä tässä vielä oppii..

    VastaaPoista
  10. Minä teen nurjan silleen lanka työn takana. Kerran kokeilin pitää työn edessä, mutta tuommosta vippailua en oo vielä kokeillu.

    VastaaPoista
  11. Taidan neuloa nurjaa samoin kuin sinä, mikäli oikein näin...Sen tyylin nimi on combined purling, tässä on hyvä linkki eri tyyleihin http://www.knittinghelp.com/knitting/basic_techniques/purl.php
    En minäkään ymmärrä sitä "toisenlaista" nurjaa neulomista :)

    VastaaPoista
  12. Teija15.17

    http://www.knittinghelp.com/knitting/basic_techniques/purl.php


    Ja linkki tällä kertaa kokonaan....

    VastaaPoista
  13. Teija15.18

    Loppu ei näköjään suostu näkymään...techniques/purl.php

    VastaaPoista
  14. Teijan kommentissa olevassa linkissä nainen neuloo nurjan samoin kuin minä, paitsi että minä teen vippaamisen etusormella. Enkä kierrä lankaa tolleesti sormen ympärille, verihän siinä lakkaisi kiertämästä :)

    Matroskin: kiinnitin samaan asiaan humiota. Hienot leikkaukset katoavat kuvioiden runsauteen. Mutta onneksi voi itse valita kankaan!

    Mitä siihen kääntämiseen ja vääntämiseen tulee, kerran katsoin linja-autossa kun edellä oleva tyttö neuloi. Silmät meinasi tipahtaa laittialle kun katsoin miten hankalasti se teki nurjaa. Meinasin taputtaa olalle ja sanoa, että kuules...

    VastaaPoista
  15. Juu, sama on metodi. Ilman tuota vippaamista.
    Ainoa ongelmakohta on se, että silmukan koostumus on on erilainen. Eli jos tekee sileää neuletta, niin pitää tehdä oikealla puolella oikeat kierrettynä. Siis tasona neuloessa.

    VastaaPoista
  16. .K: ai jaa, no minä teen oikealla puolella kyllä ihan tavallisesti ilman mitään kiertämisiä. Samalta se minusta näyttää. Kait.

    VastaaPoista
  17. Anonyymi3.59

    Kiitos Narttu, nyt ei kun testaamaan kotona! Mulla on kyllä hiukan sama tyyli (lanka edessä), mutta haen sen langan puikolla, en vipsauta sormella, joten hitaammin sujuu. Tekniikkalaji se taitaa olla tämä neulominenkin.

    Satsa

    VastaaPoista
  18. satsa: tekniikkapa hyvinniin. Ja tapoja taitaa olla niin monta kuin tekijääkin :)

    VastaaPoista
  19. Ihan sama tyyli kuin minulla. Kotiteollisuuskoulun kasvatit neuvoivat pitämään langan edessä, ja itse olen tuumaillut miten sen saisi sujumaan samalla tavalla kuin oikean. En keksinyt muuta konstia kuin tuon langan vippaamisen. Sormi ei väsy läheskään yhtä nopeasti kuin ranne. Paitsi nopeaa, tuo on helppoa. Niinpä voi pitsineulehuivia tehdessään huokaista: "Ihanaa, nurja kerros!"

    VastaaPoista
  20. Mennahuu: tälleen nurja joutuu vikkelästi :) hauskaa että löytyy samalla tavalla tekeviä! Mu tapaani kun on aina ihmetelty: "MITÄ sä oikein teet?"

    VastaaPoista
  21. oijoi.. Olen aina tehnyt nurjan silmukan "hankalasti vääntämällä" niin että lanka on koko ajan neulojasta katsottuna työn takana. Oli heti pakko kokeilla tuota toista tapaa ja sehän on paljon nopeampi! Kiitos paljon kun otit asian esille ja nostit mun neulomisnopeuden uusiin ulottuvuuksiin :)

    VastaaPoista
  22. Anonyymi17.13

    Hei. Kiinnostaisi tietää, miten pidät lankaa. Kerro tarkkaan, miten kierrät vas. sormille eli miltä näyttää kämmenen sisä- ja ulkopuolelta.
    Itse teen ns. "norjalaisen" nurjan, jossa lanka on takana (koulussa opittu). Nyt olen ruvennut vasta kutomaan ja jos pitää nostaa nurjalla puolella 1. silmukka, en osaa:)! Jos oik. puikon törkkää langan taakse kuten jos kutoisi sen nurjan, tulee kummallinen mötikkä ja oikealla puikolla näyttää olevan 2 silmukkaa. Sukan kantalapun teossa tämä on ongelma! Siksi pitäisi kai ruveta tekemään kantalappu ja kantalapun käännös -kohdassa nurja sinun tavallasi. Hmn. Miten vanha enää oppii? Olen toki jo kokeillut, mutta hankalaa on pitää lankaa edessä.

    Osaako joku neuvoa, miten 1. nurja silmukka nostetaan "norjalaisittain". Kiitos etukäteen.

    VastaaPoista
  23. Herranen aika sentää miten nopeeta, enhän mä tajunnut tosta yhtään mitään :'D Kaiken kukkuraksi oon vasenkätinen, niin että täytyisi osata päässä kääntää koko touhu peilikuvaksi...

    VastaaPoista