maanantaina, lokakuuta 29, 2007

Heluna hamosen ohjetta oltiin vailla, joten tässä jotain sinnepäin.

Heluna-hame
Hameen mitat:
vyötärö 90 cm (mittoin sitä kuminauhan pujottamisen jälkeen, joten mitta on vähän sinnepäin)
pituus 64 cm
Obs! Koska hameessa ei ole vetoketjua niin tarkista, että hame menee lantion kohdalta ylös. Kuminauha kiristää vyötärön sopivaksi.

Tarvikkeet: Novita Tennessee 500 grammaa
15 mm leveää kuminauhaa vyötärölle
10 mm leveää satiininauhaa helmaan 2 metriä

Puikot: 3,5 mm ja 4 mm

Tiheys: 24 s = 10 cm

Hame neulotaan ylhäältä alas.

Luo 3,5 mm pyöröpuikoille 200 silmukkaa. Neulo 1. krs nurin ja seuraava oikein. Neulo näin yhteensä 9 kerrosta, nurjia "harjoja" on 5.
Laita työhön merkit 50 silmukan välein, sivut sekä etu- ja takakappaleen keskikohdat.

Neulo sileää oikeaa 9 kerrosta.
Lisäyskerros: Lisää 1 silmukka merkin molemmin puolin. Jätä kaksi silmukka lisäysten väliin. Lisäyskerroksella tulee yhteensä 8 silmukkaa lisää.
Tee lisäyskerros joka 7. kerros.

Kun lisäyskerroksia on 15, merkkien välissä on 80 silmukkaa ja työ on 34 cm pitkä, jatka sileää oikeaa vielä 11 cm.

Neulo kerros nurin.
Seuraava kerros: neulo 2 yhteen, langankierto, neulo näin koko kerros. Neulo seuraava kerros nurin.

Seuraava kerros: neulo 4, lisää yksi silmukka. Jatka näin kerroksen loppuun.
Tähän kohtaan toim. huom. Olin aikeissa tehdä toisenlaista pitsiä kun mieli muuttui ja jouduin purkamaan työtä. Purkuhässäköissä saattoi tippua joku lisäys, joten en ole täysin varma silmukkamäärästä tässä vaiheessa. Mutta sen voi säätää pitsin (jaollinen kuudella silmukalla) eka kerroksella oikeaksi tekemällä esim. tuplakavennuksen sijasta tavallisen kaksi yhteen kavennuksen.

Jos haluat helmasta runsaamman, tee lisäykset joka kolmannen silmukan jälkeen. Pitsiosuudesta kannattaa silloin neuloa pidempi.

Vaihda työhön isommat puikot ja aloita pitsineule:
1.krs: neulo *1o, langankierto, 1 o, nosta 1, neulo kaksi oikein yhteen ja vedä nostettu silmukka yli, 1 o, lk* toista kerros lopuun. Kerros päättyy langankiertoon.
2. krs.: neulo kaikki oikein

Toista kerroksia 1 ja 2 yhteensä 40 kerrosta, reikä rivejä on yhteensä 20. Päätä silmukat.

Päättele langat. Ompele vyötärölle v-lenkkejä = laita neula yläreunan yhdestä nurjan harjasta ja vedä se vyötärön alareunan samalla kohdin olevasta nurjanharjasta. Jätä yksi silmukka väliin ja vedä neula ja lanka taas ylhäältä alas. Vyötärölle tulee v-kirjaimen näkösiä "lenkkejä", johon kuminauha pujotetaan. Kuvaa tuossa yrittää selventää asiaa.

Pujota satiininauha helman reikäriviin.

Eikun helmat hulmuamaan!

6 kommenttia:

  1. Oi! Ja voi tuskien tuska, on ne kaikki joululahjatki tehtävänä... :) Kiitos ohjeesta.

    VastaaPoista
  2. Jaana5.16

    Kiitos! Kun joululahjoista selvitään lähtee helmat hulmuamaan!

    VastaaPoista
  3. Kiitän ohjeesta!
    Tämä menee sille to do listalle samantien. Kiitos vaivan näöstä.

    VastaaPoista
  4. Olkaapa hyvät vaan. Pikkasen minnuu kuitenkin mietityttää tuo langan menekki. Voisin vaikka vannoa että käytin enemmän kuin neljä ja puoli kerää...mutta kun laskee päätellyt langanpäät niin tuohon tulokseen pääsen, joten kait se sitten niin on.

    VastaaPoista
  5. Selena19.56

    Kiitos kaunis ohjeesta:) Miten sait pääteltyä langanpäät kauniisti, etteivät ne jää "pullottamaan"?

    VastaaPoista
  6. Selena: päättelin langanpäät silleen vinottain. Miten sen selittäsi....45 asteen kulmaan ylöspäin. Ei näy oikealle laisinkaan