torstaina, huhtikuuta 19, 2007

Yleisön pyynnöstä huolimatta:

Palmikkopaidan (summittainen) ohje.

Paita nappilista auki.

Kun kerran kysyttiin. Neulominen omalla vastuulla.

Neulomisen aikana en tehnyt mitään muistiinpanoja joten kavennukset ja mitat ja kaikki on yritetty mittoa ja laskea valmiista paidasta. Palmikon olen ottanut vanhasta palmikkopaidastani ilman sen mitään kummosempia kaavioita, joten tuossa piirtämässäni voi olla kämmejä. Suusanallisessa ohjeessa on myös varmasti joku virhe ja muita käsittämättömyyksiä.

Paidassa on etu- ja takakappaleella 38 silmukkaa leveä palmikkoraita ja reunoissa 11 silmukkaa helmineuletta. Työn leveyttä voi säätää lisäämällä helmineuleen leveyttä. Mallipaitaan tuli pikkasen liian lyhyt kädentieaukko, joten sitä säädin ohjeeseen siten, että madalsin kädentien alkamiskohtaa n. 2 senttiä ja vastaavasti lisäämällä silmukoita hihaan. Hihassa keskellä on 14 silmukkaa leveä palmikkoraita.

Lopullista hihaan tarvittavia silmukkamääriä ei tiedä erkkikään, joten kannattaa ottaa mittoja sopivasta paidasta ettei mene kovin paljoa metsään! Minen sitten maksa lankoja jos työ meni päin... :)

Kommenttia saa antaa.

Lanka: Olivia, arviolta 5-6 kerää
Puikot: 3,5 ja 4mm
Kaksi nappia.
Mitat: Leveys n. 24 cm, korkeus n. 28 cm ja hihan ulkopituus n. 17 cm

Lähikuva miehustan palmikoista.

Takakappale:
Luo 56 silmukkaa ja neulo 2o 2n joustinneuletta 3 cm puikoila 3,5.
Vaihda työhön paksummat puikot.
Nurja puoli: Neulo 11 silmukkaa helmineuletta. Sitten silmukat kaavion mukaan (kierros 1) siten että lisäät neljän ensimmäisen palmikon kohdalla kunkin palmikon kohdalle yhden silmukan. Viimeiseen palmikkoon ei siis lisätä silmukkaa. Kaavion jälkeen jatka 11 silmukkaa helmineuletta. Työssä on 60 silmukkaa.

Jatka työtä kaavion mukaan. Kun työtä on n. 13 cm pitkä tai haluamasi verran tee kädentie kaventamalla kummassakin reunassa 1x3 s ja 1x1 joka 2. kierroksella.

Kun työ on n. 25 cm korkea tee pääntie. Päätä keskimmäiset 20 silmukkaa. Päätä sitten joka toisella kerroksella pääntien reunassa 2x1 silmukkaa. Olkaa varten jää siten 15 silmukkaa. Jatka kunnes työn korkeus on 28 senttiä. Neulo vasemmalle olalle nappeja varten napituslista n. 2 senttiä. Eli jatka vasenta olkaa 2 senttiä korkeammaksi kuin oikeaa.

Etukappale:
Tee samoin kuten takakappale kunnes työn korkeus on n. 22 senttiä. Päätä keskimmäiset 16 silmukkaa ja kavenna joka toisella kerroksella 3x1 silmukkaa jolloin olalla pitäisi olla 15 silmukkaa. Tee työ saman korkuiseksi takakappaleen vasemman olan kanssa siten, että etukappaleen vasemalla olalla on yksi napin reikä noin puolessa välin olkaa.

Hihat:
(Tätä on sitten säädetty, että tulee tarpeeksi leveä miehustan ohjeeseen korjaamaani kädentiehen. Kukin sitten mittoo itse, jookos?)

Luo 32 silmukkaa ja neulo ohuemmilla puikoilla 3 cm 2o 2n joustinneuletta. Vaihda työhön paksummat puikot.
Nurjapuoli: 10 silmukkaa helmineuletta ja sitten kaavion mukaan siten että lisäät yhden silmukan kummankin palmikonkierron kohdalle. Loput silmukat helmineuletta.
Lisää hihan kumpaankin reunaan 1 silmukka joka 4. kerros siten että hiha taitettuna on kädentien korkuinen. Kun hiha on 15 cm pitkä päätä kummassakin reunassa 1x3 ja 1x1 joka toinen kerros ja päätä silmukat.

Hihan palmikot.

Viimeistely:
Kukin pingottaa ja kostuttaa tai mitä tekeekin.
Ompele oikea olka.
Luo 76 silmukkaa ohuemmille puikoille kaulusta varten ja neulo 2o 2n joustinta 2 cm. Tee yksin napinläpi vasempaan reunaan n. puoileen väliin korkeutta 4 s päähän reunasta. Kiinnitä kaulus ommellen pääntielle. Tätä ompelusysteemiä en nyt ala selvittämään tässä. Voit tehdä kauluksen ihan tavallisesti poimimalla silmukat pääntieltä tai miten sitten tapaatkin tehdä kauluksen.

Ompele vasemman olan napitusvarat hihan reunasta päällekkäin siten, että takakappaleen napitusvara taittuu etukappaleen alle.

Ompele hihat paikoilleen ja sitten sivusaumat ja kas, paita on valmis! Niin ja ne kaksi nappia olalle tietty.

4 kommenttia:

  1. Hei!
    Laitoin linkin ohjeeseesi sivuilleni.

    VastaaPoista
  2. Anonyymi15.35

    Kiitos Soile!

    Marsvin

    VastaaPoista
  3. Paita on tosi nätti! Minkä kokoinen se on?

    VastaaPoista
  4. Passaa meidän kohta kolmikuiselle. Noin mitat ovat ohjeen alussa. Ja niitähän voi rustata tarpeen vaatiessa.